donderdag 14 maart 2013

Afscheid van de scholen.

Vorige week vrijdag was het mijn laatste dag lesgeven op Kadanakoppa J.P. Ik had een geheel pakket gemaakt voor de school (net als voor de andere twee scholen) met allemaal materiaal in dat ze kunnen gebruiken. Er zat vanalles in! Ik had ook foto's van de school afgeprint en ik had een schoolfoto laten maken.

Ik heb ook een cadeau van Gouri, de directrice van Kadankoppa, gekregen. Juwelen (halsketting, armband en oorbellen: die perfect bij de roze sari passen) en een notitieboek. Op de eerste pagina van het notitieboek staat de volgende tekst: Life is a blank page. Every person holds their own pen and write their own stories in everyone's life. You also have covered few wonderful pages in my life.

Op woensdag (13/03) heb ik afscheid genomen van Channapat Boysschool. Ook voor deze school had ik een geheel pakket samengesteld. Ik mocht de balpennen en potloden persoonlijk gaan uitdelen in elke klas. Dit leerkrachtenteam heeft geld verzameld en daarmee hebben ze een cadeau voor mij gekocht. Ik heb een portemonee gekregen en een kunstwerk van Krishna met zijn vriendin Rada.

Op Gandhinagar school heb ik op donderdag (14/06) afscheid genomen. Ook deze school kreeg een materialenpakket. Ik had ook een zak met snacks mee omdat ik op deze school nog moest trakteren voor mijn verjaardag! Ze waren ontzettend blij met de traktatie en de materialen. Ze hebben me verschillende keren bedankt.



Ik heb deze materialenpakketen gekocht met het opbrengst geld van de spaghettiavond en de verkoop van mijn steunkaarten. Bedankt allemaal om ook voor deze materialenpakketen te zorgen! De scholen waren heel dankbaar!


dinsdag 12 maart 2013

Dierentuin


 
Vandaag hebben de leerlingen van 4th standard geleerd over dieren. Aan de hand van een verhaal ontdekten ze welke dieren er allemaal in het bos kunnen wonen. Met deze 12 dieren hebben we een gehele les gewerkt. Ik heb een puzzelspel waarbij de leerlingen de prent van het dier moeten verbinden met de naam van het dier. Zo leren ze de namen van de dieren. Eerst hebben we samen de passende naam gezocht bij elk dier. Daarna werden de dieren intensief ingeoefend. Tijdens de volgende oefening kregen de leerlingen ofwel een prentje ofwel de naam, ze moesten dan hun passende partner zoeken. De volgende oefening: ik verstopte de kaartjes in de klas en de leerlingen zochten dan paren. Hierna tekenden de leerlingen een dier, waarvan de resultaten hier te bewonderen zijn. Als afsluiter van de les, beeldden een leerling een dier uit en de rest van de klas raadde dan dit dier.



Kannada, de taal waardoor de Hubliwereld opent!



 Ba: kom.
Nieroe: water.
Naninda priti soeteenie: ik hou van..
Sakoe: genoeg.
Beku: poes.
Handi: varken.
Naai: hond.
Laie: olifant.
Nowile: pauw.
Soeria: zon.
Shandra: maan.
Sieksakker: leerkracht.
Balakua: dansen.

zondag 10 maart 2013

Een kort lesweekje



Op maandag (04/03) ben ik gaan lesgeven op Channapat Boys, dinsdag was er de ecological day. Op woensdag en donderdag moest ik niet gaan lesgeven omdat het verkiezingen waren op donderdag. Op woensdag werd de school klaar gemaakt voor de verkiezingen.

Op donderdagochtend ben ik naar mijn Nali Kali-klas gegaan in Kadanakoppa, deze school ligt in ‘rural’ gebied dus daar was er wel school. Om 16uur hebben we dan onze derde workshop gegeven aan de mentoren van Sikshana. Deze keer ging het over telephone conversations. We hebben ons weer eens ziek gelachen. 

Op vrijdag (08/03) ben ik een gehele dag naar Kadankoppa geweest. Ik had een geheel pakket gemaakt met materiaal voor de school.
De inhoud van het pakket:
-      - Schriftjes.
-      - Balpennen.
-      - Potloden.
-      - Kleurpotloden.
-      - Wasco’s.
-      - Leesboeken in het Engels.
P.S. Het pakket heb ik betaald met het verzamelde geld van de Spaghettiavond en de verkoop van steunkaarten! Merci!
Voor de directrice had ik foto’s afgeprint en ik heb haar ook Belgische chocolade gegeven.

In de namiddag ben ik samen met de directrice (Gouri Pujar) naar het BRC (Block Resource Centrum) geweest. Dit is een centrum waar ouders met hun kind naar toe komen. Deze kinderen die een mentale of fysieke beperking hebben, doen hier oefeningen. Het is een dagcentrum.