zondag 17 februari 2013

Weekend in Hampi. Eén woord om Hampi samen te vatten: Temple Time.

Ik heb er zojuist een weekend Hampi op zitten. Hampi ligt 163 km van Hubli verwijderd. Op donderdagavond zijn we vertrokken met de trein van 18uur naar Hospet. De treinreis was een avontuur op zich. Er waren ‘zetels’ waarop je kan slapen, ik lag helemaal bovenaan. Iedereen was aan het dutten behalve Griet die verdiept was in haar roman en Amin die de wacht hield. Om 21uur kwamen we dan aan in Hospet, vandaar was het nog een half uurtje met de riksja naar het guesthouse. In het guesthouse aangekomen, kregen we nog een kommetje ‘fried rice’, droge rijst met wat groentjes. Daarna op naar de kamer. We betaalde voor een twee persoonskamer 900 roepies per nacht. Griet en ik sliepen samen. Een klein bed, heet, en een muggennet dat er voor zorgt dat de oppervlakte van het bed verkleint wordt met de helft zorgde voor een bijzondere nacht. De volgende nachten hebben we een extra matras gevraagd…

Op vrijdag zijn we zelf op verkenning geweest naar de tempels. Na een 4 uurtjes tempels te bezoeken, hielden we het voor bekeken en rustten we even uit op onze kamer. Om 16uur besloten we om toch nog wat tempels te bezoeken, Grietje bleef in de guesthouse. We vertrokken met z’n vieren richting een tempel die tussen bananenbomen moest zitten. Die tempel vonden we niet dus besloten we verder omhoog te klauteren, klimmen. Het was een zware tocht naar boven, maar boven zou ons een schitterende zonsondergang te wachten staan. De trappen omhoog lieten de wensen over… Het was echt klauteren en maken dat je niet viel. Op onze tocht zijn er wel prachtige foto’s getrokken J. Boven aangekomen, hebben we 10 minuten genoten van de zon en toen zijn we terug naar beneden geklauterd want het begon al donker te worden. Sommige stukken moesten we op onze poep zitten om naar beneden te kunnen gaan. Beneden aangekomen, vonden we de tempel tussen de bananenbomen. Vlug vlug vlug de tempel bezocht en dan richting Griet (die al op ons zat te wachten).  Bij Griet aangekomen, hebben we gedoucht en zijn we gaan eten.

De volgende dag stonden we op om 5 uur om de zonsopgang te zien. Na een beklimming, kwamen we op een unieke plaats. De zon hebben we niet zien opkomen, te veel wolken L. De rest van voormiddag deden we een tour met de riksja om andere (veel) tempels te bezoeken. Van elke godheid hebben ze hier verschillende tempels, na een tweede dag tempels kijken waren we de tempels dan ook uitgekeken. Na een korte ruststop in het guesthouse, hebben we de grootste en laatste tempel bezocht. Deze is zichtbaar vanuit ons guesthouse. Hier werd Griet omringd door schooljongens die nog nooit een blanke gezien hadden. We kregen in de tempel onder onze voeten omdat we blijkbaar langs de verkeerde kant zijn binnen gegaan… Ons laatste maal in Hampi was in de mango tree. Het restaurant was verstopt, na een creepy weggetje te volgen; genoten we van een lekker avondmaal.

Nu zijn we juist terug in ons paying guest na een raar avontuur op de trein. Mensen die random bij ons komen zitten, bedelaars buiten de trein die geld vragen aan mensen in de trein, drie mannen in sari…

1. Hoihoi! :D

Hampi is je precies wel bevallen ook al heb je precies heel veel tempels bezocht! :D

Veel plezier daar nog en tot de volgende skype!

2. Waw, wat een uniek avontuur hebben jullie beleefd dit weekend. Ik wens je nu een nieuwe fijne werkweek, Blijde, en zie al uit naar het volgende verslag! Namaste, Carla

3. Amaai Blijde, het was duidelijk het weekend van de tempels !
    Met al die goden in je gedachten zal je deze week goed kunnen les geven aan de kindjes daar !
    Hier in Belgenland alles OK, alhoewel nog steeds koud.
    Ik droom al van sandalen, een zonnebril en een drankje op een terrasje.
    Tegen dat jij terug in België bent zal het wel zover zijn !
    Is het daar nu heel warm ?
    Dikke kus, en zorg goed voor jezelf daar !
    Annemie

4. Hallo,

weer een belevenis rijker. Tempels, tempels,... bezichtigen. Een weekendje Hampi zat zo te zien ook wel goed. En het weer zal daar ook alvast beter zijn dan hier in België. Doe dat daar nog goed en we kijken alvast uit naar wat je volgende keer van nieuws hebt.

Groeten,

Peter, nichtje Laura, Petra en mijn mama.

5. Amai Blijde, jullie hebben daar reeds veel beleefd maar dat was ook te verwachten hé. Ik kan me best voorstellen dat het voor de mensen daar wel raar is om blanke vrouwen te zien die alleen op stap zijn. Ik hoop dat mijn briefje ondertussen reeds aangekomen is. Nog veel ervaringen daar en tot later,
    groetjes Johan en Isabelle (vanuit Boekhoute)